Etiketter

søndag 26. september 2010

Baketips

Å bake glutenfritt er langt vanskeligere enn vanlig baking. I dag ler jeg godt når jeg tenker på hvor mye jeg strevde med å bake "vanlige" brød før diagnosen.
Da er det kanskje en trøst at omtrent alle glutenfrie bøker starter med å si at "øvelse gjør mester".

Vel, det stemmer jo, men det hender fortsatt at mine godt utprøvde oppskrifter mislykkes fra tid til annen, til stor gremmelse for kokken.

Derfor, tar jeg også med et par hardt utprøvde tips som hjelper på resultatet:
  • Bruk Fiberhusk - dette gir saftige brød som holder seg fersk lengre
  • La Fiberhusk svelle i 10 min til en geleaktig konsistens 
  • Bruk steke termometer for å sjekke temp på vannet (45-50 grader ved tørrgjær eller 37 grader ved fersk gjær) 
  • Unngå trekk under heving
  • Bland ingrediensene godt før jobben overlates til brødbakemaskinen 
  • Deigen skal være klissete. Tilsett mindre mel om nødvendig (ulike meltyper krever ulik mengde væske)
  • Oppmåling av mel: hel oppi litermål, unngå å riste det sammen, men jevn melet med en skje for å sjekke mengden. Rister du melet pakkes det for tett og du ender opp med tørt brød
  • Bruk linfrø, solsikkekjerner, bokhvetegryn for å gjøre brødet mer mettende
  • Bruk heller sirup enn sukker da det smaker bedre
  • Bruk eksakte mål; strøkne måleskjeer eller vekt på alle ingrediensene. Da blir resultatet best 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar